Jak Aplikacje mobilne podbijają
świat
Codziennie na całym świecie pobiera
się tysiące aplikacji mobilnych z portalu Google Play.
W samym 2013 roku ilość pobrań
przekroczyła 50 miliardów (źródło: mashable.com). Z każdym
rokiem ilość pobrań aplikacji mobilnych rośnie, a deweloperzy
starają się dotrzeć
i zaprojektować aplikacje, które
wpasują się w gusta wybrednych użytkowników.
Co za tym idzie promocja aplikacji mobilnej jest zatem coraz trudniejsza ze względu na rosnącą
konkurencję i wypozycjonowanie liderów rynku (np. Endomondo w rynku
aplikacji sportowych).
Można sobie zadać pytanie jak wypromować aplikację mobilną? Jaka promocja aplikacji mobilnych będzie najbardziej skuteczna?
Gdzie i w jakich mediach zakupić
emisję? Jak intensywnie promować aplikację mobilną?
Komu powierzyć promocję naszej nowej aplikacji mobilnej?
Komu powierzyć promocję naszej nowej aplikacji mobilnej?
Stworzenie aplikacji to dopiero
pierwszy krok do sukcesu.
Proces tworzenia aplikacji mobilnej
jest dosyć skomplikowany. Zaczyna się od projektowania graficznego,
optymalizacji UX oraz funkcjonalności samej aplikacji. Schemat i
zakres działania, dopasowanie do wersji systemów operacyjnych oraz
ustalenie modelu biznesowego, a co za tym idzie ceny, spędza autorom
i developerom sen z powiek.
Podczas planowania aplikacji powinniśmy
zadać sobie takie pytanie:
Czym nasza aplikacja mobilna ma się wyróżnia na tle konkurencji.
Czy nasza aplikacja będzie atrakcyjna dla użytkownika?
Czym nasza aplikacja mobilna ma się wyróżnia na tle konkurencji.
Czy nasza aplikacja będzie atrakcyjna dla użytkownika?
Co użytkownik będzie miał dzięki
instalacji naszej aplikacji?
Istnieją przecież setki bardzo
podobnych do siebie aplikacji sportowych, żywieniowych, personalnych
trenerów lub GPS.
Bardzo ważnym elementem jest
przemyślenie elementów wyróżniających naszą aplikację, czyli
na przykład opcji darmowego pobrania, wdrożenia opcji freemium,
dodatkowych bonusów.
Podczas planowania aplikacji warto
skorzystać z doświadczonych porad agencji oraz deweloperów, którzy
zajmują się aplikacjami na co dzień. Osoby te lub firmy posiadają
bogatą wiedzę na temat użyteczności oraz funkcji, jakie są w
danych aplikacjach pożądane przez użytkowników. Pomoc takich firm
pomoże nam zaoszczędzić sporo pieniędzy na przyszłych
działaniach promocyjnych lub też dostosowywaniu źle
zaprojektowanej aplikacji.
Dotarcie z aplikacja do grupy
docelowej
Promocja aplikacji mobilnej
wiąże się głównie z dotarciem informacją o aplikacji do
zainteresowanej grupy docelowej.
Grupę docelową powinno określić się
na samym początku podczas planowania aplikacji. Wielkość i
potencjał grupy docelowej pomoże nam oszacować zasięg dotarcia,
który przełoży się w efekcie na ilość pobrań aplikacji.
Zadając sobie pytanie jak wypromować aplikacje mobilne powinniśmy zatem określić grupę
docelową oraz jej potencjał. Promocja aplikacji mobilnych
może zostać wsparta wykonaniem badania rynku i określeniem, gdzie
w Internecie nasza grupa docelowa spędza najwięcej czasu, a co za
tym idzie, gdzie należy kierować przekaz i komunikat o naszej
istnieniu naszej aplikacji.
Określenie celów i przygotowanie
planu promocji
Określenie celów i przygotowanie
planu promocji pomoże nam zaplanować sposób, w jaki przebiegać ma
promocja aplikacji mobilnej. Przygotowanie listy źródeł,
form promocji, mediów oraz zaplanowanie harmonogramu pomoże
profesjonalnie przygotować i zaplanować cały proces promocyjny.
Skuteczny plan promocji powinien
zawierać zarówno formy i źródła promocji jak również budżet
oraz wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za całość prowadzonych
kampanii i działań.
Dywersyfikacja i optymalizacja
kanałów promocji
Dywersyfikacja źródeł promocji w
dzisiejszych czasach jest standardem. Jednak wiele firm nadal
korzysta z usług agencji, które nie dopuszczają innych form
reklamowych niż stare najprostsze metody (mailing, adwords).
Oczywiście te formy promocji także są
skuteczne, lecz nie nadają się do promocji wszystkich typów
aplikacji mobilnych.
Trzeba pamiętać, iż aplikacje
mobilne nie są usługą zwyczajną. Instalując aplikację
użytkownik oddaje część swojej prywatności. Daje nam kredyt
zaufania, który zmarnowany może kompletnie pogrążyć naszą
aplikację.
Case Study:
Firm XYZ wykonała aplikację dla
dzieci, która była niedopracowana pod kątem użyteczności oraz
graficznym.
Koszt wykonania aplikacji: 30.000 zł
Koszt wykonania aplikacji: 30.000 zł
Ilość pobrań aplikacji: ponad
100.000
Ocena aplikacji: 3 / 5 (ponad 800
głosów)
Wdrożenie poprawek nie zmieniło
wiele. Złe oceny wciąż zostały. Poprawki pomimo, iż wdrożone
zmiany nie odbiły się szerokim echem.
Najlepsza opcja wyjścia z sytuacji:
stworzenie nowej aplikacji w wersji 2.0 oraz jej intensywna promocja.
Materiały: B.I.G. Agency
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz