poniedziałek, 9 czerwca 2014

Promocja aplikacji mobilnych

Jak Aplikacje mobilne podbijają świat
Codziennie na całym świecie pobiera się tysiące aplikacji mobilnych z portalu Google Play.
W samym 2013 roku ilość pobrań przekroczyła 50 miliardów (źródło: mashable.com). Z każdym rokiem ilość pobrań aplikacji mobilnych rośnie, a deweloperzy starają się dotrzeć
i zaprojektować aplikacje, które wpasują się w gusta wybrednych użytkowników.
Co za tym idzie promocja aplikacji mobilnej jest zatem coraz trudniejsza ze względu na rosnącą konkurencję i wypozycjonowanie liderów rynku (np. Endomondo w rynku aplikacji sportowych).
Można sobie zadać pytanie jak wypromować aplikację mobilną? Jaka promocja aplikacji mobilnych będzie najbardziej skuteczna?
Gdzie i w jakich mediach zakupić emisję? Jak intensywnie promować aplikację mobilną?
Komu powierzyć promocję naszej nowej aplikacji mobilnej?

Stworzenie aplikacji to dopiero pierwszy krok do sukcesu.
Proces tworzenia aplikacji mobilnej jest dosyć skomplikowany. Zaczyna się od projektowania graficznego, optymalizacji UX oraz funkcjonalności samej aplikacji. Schemat i zakres działania, dopasowanie do wersji systemów operacyjnych oraz ustalenie modelu biznesowego, a co za tym idzie ceny, spędza autorom i developerom sen z powiek.
Podczas planowania aplikacji powinniśmy zadać sobie takie pytanie:
Czym nasza aplikacja mobilna ma się wyróżnia na tle konkurencji.
Czy nasza aplikacja będzie atrakcyjna dla użytkownika?
Co użytkownik będzie miał dzięki instalacji naszej aplikacji?
Istnieją przecież setki bardzo podobnych do siebie aplikacji sportowych, żywieniowych, personalnych trenerów lub GPS.
Bardzo ważnym elementem jest przemyślenie elementów wyróżniających naszą aplikację, czyli na przykład opcji darmowego pobrania, wdrożenia opcji freemium, dodatkowych bonusów.
Podczas planowania aplikacji warto skorzystać z doświadczonych porad agencji oraz deweloperów, którzy zajmują się aplikacjami na co dzień. Osoby te lub firmy posiadają bogatą wiedzę na temat użyteczności oraz funkcji, jakie są w danych aplikacjach pożądane przez użytkowników. Pomoc takich firm pomoże nam zaoszczędzić sporo pieniędzy na przyszłych działaniach promocyjnych lub też dostosowywaniu źle zaprojektowanej aplikacji.

Dotarcie z aplikacja do grupy docelowej
Promocja aplikacji mobilnej wiąże się głównie z dotarciem informacją o aplikacji do zainteresowanej grupy docelowej.
Grupę docelową powinno określić się na samym początku podczas planowania aplikacji. Wielkość i potencjał grupy docelowej pomoże nam oszacować zasięg dotarcia, który przełoży się w efekcie na ilość pobrań aplikacji.
Zadając sobie pytanie jak wypromować aplikacje mobilne powinniśmy zatem określić grupę docelową oraz jej potencjał. Promocja aplikacji mobilnych może zostać wsparta wykonaniem badania rynku i określeniem, gdzie w Internecie nasza grupa docelowa spędza najwięcej czasu, a co za tym idzie, gdzie należy kierować przekaz i komunikat o naszej istnieniu naszej aplikacji.

Określenie celów i przygotowanie planu promocji
Określenie celów i przygotowanie planu promocji pomoże nam zaplanować sposób, w jaki przebiegać ma promocja aplikacji mobilnej. Przygotowanie listy źródeł, form promocji, mediów oraz zaplanowanie harmonogramu pomoże profesjonalnie przygotować i zaplanować cały proces promocyjny.
Skuteczny plan promocji powinien zawierać zarówno formy i źródła promocji jak również budżet oraz wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za całość prowadzonych kampanii i działań.

Dywersyfikacja i optymalizacja kanałów promocji
Dywersyfikacja źródeł promocji w dzisiejszych czasach jest standardem. Jednak wiele firm nadal korzysta z usług agencji, które nie dopuszczają innych form reklamowych niż stare najprostsze metody (mailing, adwords).
Oczywiście te formy promocji także są skuteczne, lecz nie nadają się do promocji wszystkich typów aplikacji mobilnych.
Trzeba pamiętać, iż aplikacje mobilne nie są usługą zwyczajną. Instalując aplikację użytkownik oddaje część swojej prywatności. Daje nam kredyt zaufania, który zmarnowany może kompletnie pogrążyć naszą aplikację.

Case Study:
Firm XYZ wykonała aplikację dla dzieci, która była niedopracowana pod kątem użyteczności oraz graficznym.
Koszt wykonania aplikacji: 30.000 zł
Ilość pobrań aplikacji: ponad 100.000
Ocena aplikacji: 3 / 5 (ponad 800 głosów)

Wdrożenie poprawek nie zmieniło wiele. Złe oceny wciąż zostały. Poprawki pomimo, iż wdrożone zmiany nie odbiły się szerokim echem.
Najlepsza opcja wyjścia z sytuacji: stworzenie nowej aplikacji w wersji 2.0 oraz jej intensywna promocja.


Materiały: B.I.G. Agency



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz