Majgull Axelsson,
Pępowina, tłum. Katarzyna Tubylewicz, Seria z miotłą, wyd.
W.A.B., cena ok. 40 zł
Bywają książki, po
których brakuje mi słów. Po których muszę wziąć głębszy
oddech, odczekać, nawet kilka miesięcy, zanim ich treść na dobre
przefiltruje się przez moje myśli, przestanie aż tak mocno wpływać
na uczucia. Powieści Majgull Axelsson zawsze wywołują we mnie taki
emocjonalny wstrząs, wymagają nabrania dystansu. Szwedzka pisarka
jest mistrzynią w oddawaniu psychologicznej głębi najskrytszych
zakamarków kobiecej duszy. W ujawnianiu wstydliwych sekretów, które
stają się kajdanami. W pokazywaniu banalnych zdawałoby się
szczegółów, które bezlitośnie zaważają na życiu jej
bohaterek. Nie inaczej jest w „Pępowinie”, która opowiada o
niełatwych relacjach między dziećmi a rodzicami, zwłaszcza
matkami.
„Pępowina” jest
wielowątkową historią, z kilkoma bohaterkami, wśród których
najważniejsze miejsce zajmuje Minna, właścicielka gospody.
Pozostałe to dziennikarka Ritva, aktorka Marguerit oraz Anette,
pracująca w gospodzie. Ta wielość narratorów, mnogość wątków
i postaci wydaje się rozrywać tę historię na poszczególne
cząstki, które pozornie niewiele mają z sobą nic wspólnego.
Jednak nic i nikt nie jest przypadkowy, chociaż są w tej powieści
fragmenty, które moim zdaniem zostały niepotrzebnie rozbudowane. To
sceny, w których Minna, ranna i nieprzytomna, rozmawia z Miedzianym
Aniołem. Fragmenty te są nudne i raczej niczego nie wnoszą do
fabuły. Pewności nie mam, bo po pewnym czasie zaczęłam omijać je
w tekście.
Wyjątkowo Axelsson oddaje
głos jednemu mężczyźnie – emerytowanemu strażakowi Tyrone'owi.
Jest on w tej powieści jedną z nielicznych pozytywnych postaci płci
męskiej, chociaż także i on ma problemy w kontaktach z dorosłą
już córką. Pozostali mężczyźni w „Pępowinie” nie
sprawdzają się. Nie uczestniczą w życiu swoich rodzin, są
obojętni, egoistyczni, zajęci własnymi sprawami, bez względu na
to, czy jest to picie czy zawodowa kariera. Dzieci są dla nich co
najwyżej godnymi lub niegodnymi następcami, dziedzicami rodu. Albo
ucieleśnieniem niespełnionych ambicji. Przeszkodą lub konkurencją.
W tym ostatnim przypadku nie ma różnicy między eleganckim,
odnoszącym finansowe sukcesy mężem Marguerite a zapijaczonym
Sonnym, którym opiekuje się Anette. Bierność mężczyzn przynosi
tak samo zatrute owoce, jak duma, zazdrość i zajadłość
niektórych kobiet. One również nie potrafią kochać swoich
dzieci. Albo dzieci swoich dzieci. Czy to możliwe, że los Minny
potoczyłby się inaczej, gdyby nie jej babka? Lektura „Pępowiny”
nie jest łatwa i przyjemna, chociaż ta historia nie do końca jest
pesymistyczna. Każdy przypadek, który opisuje jest inny, inna jest
jego geneza, inne okoliczności zewnętrzne, które mają wpływ na
taki, a nie inny przebieg zdarzeń. Axelsson łączy je w jedną
powieściową całość, bez dawania jednoznacznych odpowiedzi i
gotowych recept, które zazwyczaj dodają czytelnikom otuchy.
Axelsson pisze o
rodzicielstwie jako o czymś raczej trudnym i bolesnym niż radosnym.
To rodzaj egzaminu, w którym punkty za miłość i oddanie mogą nie
wystarczyć. „Pępowina” może budzić wiele niełatwych emocji,
bo pokazuje jak bardzo krucha i delikatna jest więź między nami a
naszymi dziećmi, jak bardzo trzeba ją pielęgnować, umiejętnie
balansować pomiędzy zdrowym dystansem a potrzebą bliskości. I jak
to boli, gdy mimo starań ponosimy klęskę. Nijak ma się to
kolorowych obrazków z reklam, w których macierzyństwo i ojcostwo
przedstawione jest jako coś niewymagającego wysiłku. „Pępowina”
odważnie odrzuca cukierkową, wykreowaną przez marketingowców
rzeczywistość, w której najważniejszym problemem jest plama na
koszulce lub ból głowy. To podstawowa zaleta pisarstwa Majgull
Axelsson.
Ksiazki Axelsson bardzo przezywam i potrzebuje kilku miesiecy przerwy pomiedzy jedna, a druga. Do przeczytania zostaly mi tylko dwie, a tej powyzszej nawet jeszcze nie mam, ale to tylko kwestia czasu. Pewnie ze wzgledu na tematyke, relacja rodzice-dzieci nie bedzie mi latwo przejsc przez ta ksiazke.
OdpowiedzUsuńMam takie same odczucia. Ale jednocześnie nie potrafię sobie odmówić jej książek.
Usuń